Zweedse Rubik Kubus

De kubus, ontworpen door de Zweed Rubik, lijkt op het eerste gezicht niet zo gemakkelijk, maar indien je enkele formules (regels) kent, kan je er vrij eenvoudig mee overweg.

De middelste vlakjes van elk vlak (waar nu de letters in staan), zitten vast op het geraamte van de kubus. Dit houdt in dat ze niet van positie kunnen veranderen ten opzichte van elkaar. Dus moet u het rode vlak rond het rode middelpunt maken, het gele vlak rond het geel middelpunt, enzoverder.



De regels die volgen zijn eigenlijk maar een aanduiding hoe je bepaalde vlakken moet bewegen om bepaalde blokjes van plaats te verwisselen.

De letters op de kubus duiden aan welk vlak ermee bedoeld wordt, namelijk :

V = Voorzijde
B = Bovenzijde
L = Linkerzijde

Uiteraard hebben we ook

R = Rechterzijde (op de tekening onzichtbaar)
A = Achterzijde (op de tekening onzichtbaar)

De Onderzijde zou uiteraard met een O aangeduid worden, maar die wordt in geen enkele regel toegepast.

U moet dus wel onthouden dat u altijd de V (voorzijde) naar u toe houdt, zodat de L (linkerzijde) ook effectief linkerzijde is.

In de regels (formules) staat bij de letters die de vlakken aanduiden soms een ' en soms niet. Dit houd in dat als er niets bij staat, u het vlak een kwartdraai (90 graden) uurwijzerzin moet draaien en als er een ' bij staat u het vlak een kwartdraai (90 graden) tegenuurwijzerzin moet draaien.
Dus als we bijvoorbeeld de eerste regel nemen :

R' B' R B A B' A'


We moeten dus de rechterzijde tegen de uurwijzerzin draaien (kwartdraai of 90 graden), daarna de bovenzijde tegen de uurwijzerzin, de rechterzijde met de uurwijzerzin, de bovenzijde met de uurwijzerzin, de achterzijde met de uurwijzerzin (langs achteren bekeken natuurlijk), de bovenzijde tegen de uurwijzerzin en de achterzijde met de uurwijzerzin.

Ik hoop dat u de inleiding begrepen heeft, want nu beginnen we met de les :

Regel 1

R' B' R B A B' A'


Om de kubus terug in zijn originele toestand te draaien (met de volledige vlakken dus), beginnen we met de ribben van de kubus al eerst op zijn plaats te zetten. De ribben zijn dus de blokjes waar de getallen in staan. De letters zijn er nog enkel bijgevoegd om u duidelijk te maken welk de voorzijde van de kubus is.

Dus als we nu bijvoorbeeld een geel middelpunt als linkerzijde hebben, een rood middelpunt als bovenzijde en een groen middelpunt als voorzijde, dan willen we dus een rib "geel-rood" op positie 1,3 en een rib "rood-groen" op positie 2,4.

De oriëntatie van de rib speelt nu nog geen rol, dus vlakje 1 mag geel of rood zijn. Dit lossen we op met regel 2.

Wanneer we de eerste regel draaien worden 2 ribben van plaats verwisseld, namelijk rib (1,3) en rib (2,4). Vlakje 1 gaat naar vlakje 2 en vlakje 3 gaat naar vlakje 4.

Via deze regel moet u dus alle ribben op de juiste plaats brengen.

Regel 2

V' L V L' B L' B' L


Met deze regel wordt dus de oriëntatie van de ribben gewijzigd, namelijk vlakje 1 en vlakje 2 worden gewisselt en de rib met vlakje 3 en vlakje 4 wordt omgkeerd.

Na deze regel moeten dus alle ribben volledig juist staan en juist gepositioneerd.

Regel 3

L' V R V' L V R' V'


Met deze regel kan u de hoekpunten op de juiste plaats brengen. De hoekpunten van de voorzijde worden dus verschoven : blokje 1 gaat naar de plaats van blokje 2, blokje 2 gaat naar de plaats van blokje 3 en blokje 3 gaat naar de plaats van blokje 1.

De oriëntatie van het blokje speelt nu ook weer geen rol, dit lossen we op met regel 4.

Regel 4

A B A' B' L' A' L V' L' A L B A B' A' V


Deze regel wordt dus gebruikt om de 2 bovenste hoekpunten van de voorzijde te kantelen. Vlakje 1 gaat dus naar vlakje 2 terwijl vlakje 4 naar vlakje 5 gaat. Vlakje 2 gaat naar vlakje 3 zoals vlakje 5 naar vlakje 6 (niet zichtbaar op de tekening) gaat. En natuurlijk gaat dan vlakje 3 naar vlakje 1 en vlakje 6 naar vlakje 4.

Als we nu alle hoekpunten verzet hebben, zou de kubus er zo moeten uitzien :



Samenvatting


  • R' B' R B A B' A'
  • V' L V L' B L' B' L
  • L' V R V' L V R' V'
  • A B A' B' L' A' L V' L' A L B A B' A' V